Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

tisdag, november 13, 2007

Ur Jag är bra-boken den 21/3-07

Mia Törnblom (personlig coach) tipsar i boken Självkänsla nu! om att skriva en Jag är bra-bok för att stärka självkänslan och må bättre. Varje dag ska man skriva minst tre saker under tre rubriker (Bra, Tack och Hjälp). Detta för att lyfta fram något bra man har gjort, för att känna tacksamhet inför det man har samt för att släppa lite av det man oroar sig för. Den 21 mars i år, fyra veckor efter operationen, skrev jag såhär:

BRA
Idag har jag försökt vara positiv.
Bra att jag försökt vara social.
Bra att jag testade att inte vila.

TACK
Tack för att L har varit här och gett mig reiki.
Tack för att jag läker bra.
Tack för min raka rygg.

HJÄLP
Hjälp mig att ta tag i att göra något kreativt när jag är sjukskriven.
Hjälp mig att orka.
Hjälp mig att inte tänka på smärtan.

Det är ganska roligt att titta tillbaka och se vad positiva tankar hjälper. För positiva tankar hjälper helt klart.

För två månader sedan sa jag att jag längtade till den dagen då jag kunde köra ett träningspass stenhårt och vara svettig från topp till tå. Igår körde jag ett sådant pass. Det var sjukt kul och jag var sjukt svettig och totalt slutkörd - precis som jag längtat efter. Jag hade säkert kunnat köra ett sådant hårt pass lite tidigare om jag bara tränat oftare och mer regelbundet, men det har jag inte haft tid med. Men nu är jag där.


9 månader efter op

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vad intressant och roligt att läsa! Nu fick jag eld i baken. Måste bestämt rota fram min "Jag är bra-bok" sedan förra hösten.

12/02/2007 08:35:00 em  
Blogger Johanna said...

Lino: Jag inte använt min Jag är bra-bok sedan maj-juni någon gång. Jag borde börja igen, för den hjälper faktiskt.

12/04/2007 07:34:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home