Skolios, ur min synvinkel

I februari 2007 opererades jag för skolios i Linköping. Skolios är en snedvridning av ryggraden. Den är böjd åt höger eller vänster om man ser den bakifrån. Här får du följa mina tankar inför och efter operationen, och du får höra mina berättelser om hur jag upplever skoliosen. Förutom bloggen når du mig på barajagjohanna@hotmail.com

lördag, februari 03, 2007

Drömmar

Drömmen är att vara rak och fin, slippa komplikationer, infektioner, omoperationer och kunna röra mig precis som jag kan nu. Men nu var det inte sådana drömmar jag skulle skriva om, utan drömmar man har om natten.

Natten till igår drömde jag att jag var i Lugnets sporthall i Falun och tittade på hockey (ganska otroligt, eftersom man mest kan kolla på innebandy och andra innesporter i sporthallen). När jag tröttnade började jag gå ut mot korridorerna. Detta var samma byggnad som Universitetssjukhuset i Linköping. Jag hade ett sjukhusnattlinne på mig och irrade omkring i korridorerna. Letade efter en toalett. Hittade inte min avdelning. Plötsligt mötte jag sköterskan som jag pratat med i telefonen flera gånger. "Men Johanna, varför är du ute och går?" frågade hon och hon var otroligt söt och snäll. Hon ledde mig fram till mitt rum. Och jag vaknade. Klockan var fem och jag låg klarvaken till klockradion började låta en timme senare.

Inatt drömde jag massor. Inget om sjukhus eller operation, men jag sov oroligt och mina kuddar och mitt täcke har aldrig varit så ihopkorvat som inatt, jag som normalt ligger blick stilla när jag sover. Jag vaknade vid fyratiden och var klarvaken.

Jag gissar på att jag får leva med drömmar och orolig sömn ett tag framöver. Det är snart bara tre veckor kvar till operationen. Det är väldigt märkligt. Även om allt blev mer verkligt när jag fick datumet, förstår jag fortfarande inte vad det är jag kommer att gå igenom och vad jag har framför mig.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej

Ville bara skriva att jag hoppas din operation går bra! Lycka till!
Jag opererades för skolios vid 12 års ålder -92. Jag hade 43grader och efter operationen hade jag 12. Jag växte 4 cm och bar korsett under ett helt år, 24tim/dygn första halvåret. Idag har jag inga problem och märker inte att min rygg är stelopererad.
Jag visste inte att det var så ovanligt!
Tack för en bra blogg!
Bella

2/04/2007 10:33:00 fm  
Blogger Johanna said...

Bella: Trevligt att växa 4 cm! Jag kommer att växa omkring 2 cm enligt läkaren. Undrar om det kommer att märkas på kläder? :) Skönt att du mår bra idag och inte känner av operationen! Och kul att du gillar bloggen.

2/06/2007 08:37:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home